Název: Name: | Curtiss Y1P-36 | Curtiss Y1P-36 |
Originální název: Original Name: | Curtiss Y1P-36 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.01.1937-DD.03.1937 Curtiss-Wright Corp., Buffalo New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1937-DD.03.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 (předsérie / pre-production aircraft) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.02.1937 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2044 kg | 4506 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2470 kg | 5445 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2710 kg | 5975 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 3,6in |
Délka: Length: | 8,490 m | 27ft 10in |
Výška: Height: | 2,740 m | 9ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,92 m2 | 235.94 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 112,682 kg/m2 | 23.08 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-13 (SC3G) Twin Wasp vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 783 kW při 2 500 ot/min Vrtule: třílistá Hamilton Standard, hydraulicky stavitelná | Pratt & Whitney R-1830-13 (SC3G) Twin Wasp fourteen-cylinder air-cooled twin-row radial engines rated at 1,050 hp at 2,500 rpm for take-off, driving a three-blade Hamilton Standard constant-speed hydraulic-pitch. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 474 km/h v 3048 m | 294.5 mph in 10000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 420 km/h v ? m | 261 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,0 m/s | 3149.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,42 min do 3048 m | 3,42 min to 10000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9601 m | 31500 ft |
Dolet: Range: | 1271.4 km | 790 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Colt-Browning MG-53 ráže 12,7 mm s 200 náboji vpravo nad motorem a 1x pevný kulomet Colt-Browning AN-M2 ráže 7,62 mm s 600 náboji vlevo nad motorem. | One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 right upper the engine with 200 rounds and one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning AN-M2 left upper the engine with 600 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | USA | United States |
Poznámka: Note: | 5.8.1936 objednalo USAAC stavbu tří prototypů označených Y1P-36 (Sn 37-68, 37-69 a 37-70). Curtiss tyto letouny Y1P-36 označoval jako Model 75E. Od předcházejícího Modelu 75B se odlišoval především instalací čtrnáctiválcového motoru Pratt & Whitney R-1830-13 o výkonu 783 kW. Oproti devítiválci Wright R-1820F, který poháněl Model 75B, to byl podstatný výkonostní skok, ale zároveň to bylo zklamání pro společnost Curtiss-Wright, když musela ve svém letadle použít notor od konkurenční firmy. První let Y1P-36 se konal v únoru 1937 a ihned bylo jasné, že letadlo dosahuje mnohen vyšších výkonů. Po zkouškách trvajících pět měsíců USAAC objednalo dne 7.7.1937 stavbu 210 stíhacích P-36A. | One of the main problems with the Hawk 75 was its engine. The original Wright engine was temporarily replaced with a 700hp Pratt & Whitney R-1535, and then by a 675hp Wright R-1820F Cyclone. This version of the aircraft was given the designation Model 75B, and was entered in the April 1936 contest. In April 1936 Curtiss lost out to Seversky, who won a contract to build 77 of their aircraft as the P-35. A few months later Curtiss also received a production contract, for three Y1P-36 pre-production aircraft (Curtiss Model H75E), to be powered by the 1,050hp Pratt & Whitney R-1830-13 engine. The first of these aircraft was delivered in March 1937, and they won that year's fighter competition. Curtiss was rewarded with an order for 210 P-36As. |
Zdroje: Sources: | Peter M Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, Naval Institute Press rok 1979 Aircraft in Profile No. 80, The Curtiss Hawk 75, Profile Publications, Ltd. rok 1966 William Green, War Planes of the Second World War - Fighters Volume 4., Doubleday rok 1961 www.cybermodeler.com http://www.clubhyper.com/reference/hawk75st_1.htm http://home.att.net/~jbaugher1/p36_1.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p36.html http://avia.russian.ee/air/usa/curtiss_p-36.html http://members.tripod.com/Air_Museum_ww2/id17.htm archiv autora |